0

افغانستان سنگ پلخمان تحولات سياسي

Posted by زولانه on ۲۳:۲۸ in ,
با سلام به تمام دوستان و ضمن عرض تبريك به مناسبت آغاز سال نو خورشيدي
راستش اخبار چنان زياد است كه بنده نميتوانم تمام آنها را برايتان منعكس نمايم اما در اين چند روز اتفاقات مهم را برايتان بازگو مينمايم

پيام نوروزي اوباما

باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا در پيام نوروزي خود سنت شكني نموده و در پيامي تلويزيوني عيد را تبريكي داده و دو پيام مهم براي ملت و دولت ايران اعلام نمود ابتدا ملت ايران را مستحق برخورداري از بهترين امكانات معرفي نموده و نيز دولت ايران را براي گفتگو دعوت نمود كه خامنه اي يك روز بعد در سخنان خود آن را رد نموده و آن را تلويحا مشروط بر عدم حمايت آمريكا از اسرائيل نمود كه صد البته اين پيام اين كه رابطه با آمريكا برقرار نخواهد شد.
پر واضح است كه رابطه ايران با آمريكا هم براي دو طرف مفيد بوده و هم براي ثبات و امنيت افغانستان بسيار راهگشا خواد بود اما به نظر بنده با توجه به اين كه قدرت در ايران انحصارا در دست خامنه اي است و او هم خصومت با آمريكا را ضامن موجوديت خود ساخته اين رابطه در آينده نزديك بسرانجام نخواد رسيد.

اعلام شركت ايران در اجلاس لاهه

ايران اعلام نمود در اجلاس لاهه هالند كه جهت گفتگو براي ثبات و امنيت افغانستان برگزار ميگردد شركت مينمايد
اين كه ايران در اين اجلاس شركت نمايد في نفسه خوب است اما هدف ايران غير از مقصودي است كه همگان بر آن تاكيد دارند كه همانا امنيت در افغانستان است هدف ايران هم از شركت در اين اجلاس چيزي جز مطرح ساختن خود بعنوان بازيگر مهم تحولات افغانستان و نيز دور نماندن از متن تحولات سياسي پيرامون افغانستان نمي باشد.
تا زماني كه جنگ سرد ايران با آمريكا در افغانستان خاموش نگردد اميدي به فراهم آوري زمينه هاي ثبات در افغانستان نيست. دولت آمريكا نيك ميداند كه بايد جلو دخالتهاي ايران و پاكستان را بگيرد تا ثبات در افغانستان ايجاد گردد اما چگونه؟
دولت آمريكا رسما اعلام نمود كه دست سازمان اطلاعاتي ارتش پاكستان (ASI) در حمايت و تقويت طالبان اشتراك دارد و جهت جلوگيري از اين عمل قول كمك 1.5 ميلياردي در سال را به دولت پاكستان داده مشروط بر اين كه دولت پاكستان زمينه كنترل و نابودي گروه هاي تندرو خود را فراهم ساخته و بر مرزهاي خود نظارت بيشتري اعمال نمايد تا از ورود اين عناصر به داخل افغانستان جلوگيري شود. اما تحقق اين امر بسيار دور از ذهن است موقعيت دولت زرداري بسيار ضعيف است برگرداندن چودري به وظيفه سابقش و چالشش با نواز شريف و نيز مخالفت ارتش با زرداري تماما دلائلي است كه ما را از موفقيت دولت پاكستان با خواستهاي آمريكا مايوس مينمايد.
دولت ايران هم كه موضعش مشخص است و گماني براي تغيير در موضعش وجود ندارد مگر آن كه معامله اي بر سر عدم دخالت در افغانستان و مساله هسته اي ايران انجام گيرد كه آن هم با وجود لابي قدرتمند يهودي در آمريكا بعيد است انجام گردد.
حال اوضاع افغانستان به چه صورت خواهد شد؟
افغانستان همچنان در انتظار خواهد ماند كه بازيهاي سياسي چه سرنوشتي را برايش رقم خواد زد.
گزينه تفاهم با طالبان به نتيجه نرسيد هر چند تفاهم با طالبان بر وخامت اوضاع خواهد افزود و شايد در كوتاه مدت موثر باشد اما در طولاني مدت قطعا راه حل موثري جهت ثبات و امنيت در افغانستان نخواهد بود اين گزينه يعني تفاهم بيشتر حربه اي تبليغاتي جهت پيروزي در انتخابات است تا يك راهكار جهت خدمت به ملت افغانستان
دولت افغانستان حال از يك سو اميدوار است دولت زرداري بماند زيرا بهترين گزينه در جهت منافع افغانستان در پاكستان است و از ديگر سو اميدوار است آمريكا با تشويق و همكاري با دولت پاكستان زمينه كنترل طالبان را در پاكستان فراهم آورد.
و از سويي چشم به تحولات آمريكا و ايران دوخته است تا بلكه مصالحه اي صورت بگيرد و ايران هم از دخالتهاي خود دست بكشد.
زمان همه چيز را آشكار خواهد كرد اما ما اميدواريم اين زمان كوتاه باشد تا افغانستان بيشتر از اين سنگ پلخمان تحولات سياسي منطقوي و جهاني نماند.

|

Copyright © 2009 از ديار غربت All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.