0

سراج التواریخ(ابتدا تا صفحه 20)

Posted by زولانه on ۲۳:۰۴ in ,

بي شك هر كسي كه هر چند جزيي در محدوده تاريخ افغانستان قصد مطالعه داشته باشد به يكي از 3 منبع اصلي تاريخ افغانستان در اين اواخر رجوع خواد داشت.

1- سراج التواريخ نوشته ملا فيض محمد كاتب هزاره رحمه الله عليه

2- افغانستان در مسير تاريخ نوشته مير غلام محمد غبار رحمه الله عليه

3- افغانستان در پنج قرن اخير نوشته مير محمد صديق فرهنگ رحمه الله عليه

اين 3 منبع بي طرفانه ترين و شايد واقع بينانه ترين كتب تاريخي در حوزه تاريخ افغانستان به شمار ميآيند كه البته هر دو كتاب آقايان غبار و فرهنگ نيز بسياري حوادث را به نقل از كاتب ذكر نموده اند كه اين مقوله اهميت اين كتاب را بيش از پيش روشن ميسازد.

كاتب سراج را در عهد عبد الرحمن به نگارش در آورد منتها مجالي براي چاپش نيافت و عاقبت در سال 1331 در مطبعه دولتي كابل به چاپ رسيد.

با توجه به ارزشمندي اين كتاب متاسفانه در اينترنت اين كتاب بصورت الكترونيكي موجود نبود طوری که خود من هر چه جستجو نمودم آن را نیافتم و بر همین اساس علاقه مندان و محققان و پژوهشگران با تنگناهاي فراوان براي دستيابي به اين منبع با ارزش مواجه بودند.

اين مساله بنده را بر آن داشت تا اين كتاب را بصورت كتاب الكترونيكي مهيا ساخته بدسترس علاقه مندان قرار دهم

در اين مورد بنده به انتشار نسخه اصلي چاپ 1331 مطبعه كابل مبادرت ورزيدم و چون كتاب بصورت تصاوير مجزا بود دو مطلب پيش آمد اول اين كه حجم تصاوير بالا بوده و اگر ميخواستم آن را بطور كامل انتشار دهم بسيار حجيم ميگشت دوم اين كه ميتوانستم با كاستن از كيفيت تصاوير از حجم فايل نهايي كم نمايم منتها اين گونه صلاح ديدم كه به كيفيت تصاوير دست نزده و در عوض كتاب را بصورت صفحات كمتر قسمت بندي نمايم بناعا هر 10 صفحه از كتاب را در يك قسمت قرار دادم كه حجم هر كدام تقريبا 2.5 مگابايت شد كه براي تمام كاربران قابل داونلود باشد.

اين تلاش را تقديم به تمام ملت افغانستان و بالخصوص به آن دسته از محققان و پژوهشگران و نويسندگان كشورم مينمايم كه با صداقت و بدور از هر گونه نگاه تعصبي به تحقيق و تاليف مشغولند و مشغله اي جز كشف حقيقت ندارند.

البته قصد بنده این است که این کتاب را بصورت تایپ شده در همین وبلاگ و سایت کاتب هزاره منتشر نمایم دلیل آن هم این است که کتابهای الکترونیکی آن هم از نوع تصویری آن قابلیت جستجو ندارند و کاربران مخصوصا از طریق موتورهای جستجو به راحتی نمی توانند به مطالبی که مد نظرشان هست دسترسی پیدا نمایند که البته با توجه به زمان بر بودن عمل تایپ ابتدا تصاویر اصلی کتاب را منتشر نموده و سپس قسمتهای تایپی را

اين جانب از تمام ديدگاههاي گهر بار تمام عزيزان استقبال خواهم نمود

رستم وطن دوست (افغانستاني)

داونلود کتاب سراج التواریخ جلد اول قسمت اول صفحات ۱ الی ۱۰ با حجم ۳.۰۹ مگا بایت

داونلود کتاب سراج التواریخ جلد اول قسمت دوم صفحات ۱۱ الی ۲۰ با حجم ۱.۴۳ مگا بایت


|

Copyright © 2009 از ديار غربت All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.