0

وبا؛ سناریویی جدید

Posted by زولانه on ۲۲:۰۶ in
این مطلب را آقا رضا ارسال داشته اند

امشب اخبار 20:30 از شبکه ۲ دولتی ایران با اختصاص دادن ۵ دقیقه از کل وقت ۱۵ دقیقه ای خود به خبری در خصوص کشف! یک عده مهاجر غیر قانونی در بیابان های مرزی ایران و افغانستان پرداخت و آنچنان تبلیغاتی از خیرخواهی برادران ایرانی به راه انداخت که جگر هر شنونده ای را مثل جیگر زلیخا تکه تکه می کرد. هرچه به خودم نهیب زدم نتوانستم جلوی خودم را بگیرم و دست به کار نوشتن این ایمیل برای شما عزیزان شدم. در آن گزارش خبری به کمک های انساندوستانه مسئولان ایرانی در خصوص برپایی درمانگاه صحرایی برای معالجه وبا در بیابان! اشاره شد و چند تا افغانی را هم نشان دادند که به زور لباس های بیماران را به جانشان کرده بودند و مصاحبه گر هم یکی را از میان آن همه انتخاب کرد و ازش پرسید که کجا می خواستی بروی؟ و آن وطندار هم در حالی که لباس های شفاخانه صحرایی را بر تن داشت گفت که می خواهم بروم تهران. و با چنین گزارشی سه هدف را دنبال کردند:
الف) ما ایرانیان فرشتگان نجات هستیم
ب) مهاجرین غیر قانونی همگی ناقل بیماری وبا هستند
ج) مقصد این ناقلین وبا؛ تهران است. پس ای مردم ایران بترسید و هشیار باشید!

کسی نبود به این ها بگوید بیماری وبا فقط با مشاهده عامل آن( ویبریو کلرا) آنهم در زیر میکروسکوپ زمینه تاریک اثبات می شود و یا توسط آزمایشات سرولوژیکی و اندازه گیری تیتر آنتی بادی مخصوص آن که هر دو نیاز به آزمایشگاه های مجهز دارد و در آن بیابان شما چطور توانستید این بیماری را در یک خیمه درمانگاهی صحرایی تشخیص دهید.
در ثانی ؛ مرضی که خود را در عرض حداکثر 48 -24ساعت پس از آلوده شدن ، با اسهال حجیم آب برنجی خود را نشان می دهد، چگونه اثبات می کنید که منشاء آن از افغانستان است؟ در حالی که این مهاجرین بدبخت، گاهی برای چندین روز توسط قاچاقبر ها در خانه های زاهدان و مسیر راه نگهداری و پنهان می شوند. از کجا معلوم که در ایران و در این خانه ها و مخفیگاه ها که تحت بدترین شرائط هستند مبتلا نشده اند؟ در حقیقت این افراد به خاطر این که ایرانی ها از ارائه خدمات بهداشتی به مهاجرین غیر قانونی امتناع می ورزند، به این بیماری در ایران دچار می شوند و دولت ایران هم به خاطر لاپوشانی قضیه، اعلام می کند که این افراد حامل وبا از افغانستان به ایران هستند. در حالی که رفتار کشورهای اروپایی با مهاجرین غیر قانونی واقعا مثال زدنی است. حداقلش این است که مهاجرین غیر قانونی بد حال مبتلا به وبا را در بیابان نگه نمی دارند و به بیمارستان های مجهز منتقل می کنند.
در ثالث؛ آن گزارش خبری چند تا افغانی را نشان داد که روی خاک ها نشسته بودند کنار خیمه ای در بیابان! و داشتند با هم گپ می زدند و به سوالات خبرنگاران پاسخ می دادند. در حالی که مرض وبا آنچنان سریع گسترش می یابد و فرد آنچنان به سرعت بد حال می شود که فرد در عرض ۲۴ساعت اول، به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خود، ۲۵۰ سی سی مایع از دست می دهد از طریق اسهال. یعنی برای یک فرد ۷۰کیلویی می شود حدودا ۲لیتر در ۲۴ساعت اول و چنان فرد آب بدنش را از دست می دهد که ۵۰درصد افرادی که مبتلا می شوند میمیرند. و آنهایی هم که زنده می مانند رمق و حال حرف زدن را ندارند و روی تخت بستری هستند و سرم به دستشان وصل است و ۲۴ساعته در حال گرفتن مایعات از طریق سرم هستند. نه این که بنشینند کنار خیمه و گپ بزنند!

رابعا؛ خبرنگار در حالی مصاحبه می کرد که ماسکی را بر روی صورت و دهان گذاشته بود تنها راه انتقال وبا از راه اورال فیکال( مدفوعی دهانی) است نه از راه تنفس و حرف زدن با چند تا مریض. شاید این برادر می ترسیده که این افغانی بیاید از فرط ناراحتی، همان جا توی دهان آن خبرنگار "پی پی" کند! البته ببخشید که عفت کلام نقض گردید اما حق چنین افرادی که بدون علم و آگاهی و فقط برای خطرناک جلوه دادن مهاجر افغانی بیچاره، تصویر سازی می کنند همین است و جز این نیست.
خامسا به گزارش بی بی سی در این رابطه توجه کنید:

مقامات دولت افغانستان می گویند هیچ مورد بیماری وبا در مناطق مرزی این کشور با ایران به ثبت نرسیده است

مقامات افغان در واکنش به اعلام آمادگی ایران برای همکاری برای جلو گیری از بیماری وبا، تاکید کرده اند که در مناطق مرزی دو کشور کسی به بیماری وبا مبتلا نشده است.

برخی از رسانه های ایران روز شنبه سوم اکتبر گزارش دادند که وزارت خارجه ایران کاردار سفارت افغانستان در تهران را احضار کرده و به او هشدار داده است که دولت افغانستان باید تدابیر مناسبی را برای پیشگیری از شیوع بیماری وبا در مناطق مرزی دو کشور روی دست گیرد.

نادره حیات، معاون وزارت صحت (بهداشت) افغانستان گفت چند مورد بیماری وبا در شرق این کشور ثبت شده، اما در غرب افغانستان این بیماری دیده نشده است.

خانم حیات گفت نهادهای بهداشتی افغان این بیماری را کاملاً تحت کنترل دارند. او افزود در مرز افغانستان و ایران هیچ مورد بیماری وبا "مطمئناً هنوز تثبیت نشده است".

یک مقام وزارت خارجه افغانستان نیز انتشار خبر احضار کار دار سفارت افغانستان در تهران از سوی برخی رسانه های ایران را رد کرد و گفت " آنچه انجام شده یک دیدار دوستانه بوده و نماینده وزارت بهداشت ایران نیز در این دیدار حضور داشته است."

براساس گزارشها، ایران برای اعزام هیات پزشکی به مناطق آلوده به این بیماری برای پیشگیری از شیوع آن ابراز آمادگی کرده است.

دخالت؟

چندی پیش شماری از رسانه ها در افغانستان به نقل از مقامات امنیتی افغان در غرب افغانستان نوشتند که " مداخله ایران در امور افغانستان بخصوص در غرب این کشور افزایش یافته است."

آژانس خبری پژواک به نقل از مقامات امنیتی نیمروز در غرب افغانستان نوشت،" سپاه پاسداران، قصد دارد با نا امن کردن منطقه، مانع اعمار بند کمال خان در ولایت نیمروز شود."

سفارت جمهوری اسلامی ایران درکابل این اتهامات را بی اساس خوانده وآنرا رد کرده است.

در چند سال اخیر هر ازگاهی موضوع مداخله ایران در امور افغانستان از جمله کمک به گروه هایی از شورشیان، مطرح بوده است. و نمونه بارز آن را در پست قبلی به اطلاع رساندم چیزی که همواره از سوی مقامات ایران رد شده و مقامات عالی رتبه افغانستان نیز دایم از روابط حسنه ونیک با ایران سخن گفته اند


|

Copyright © 2009 از ديار غربت All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.